-->
Geschreven doorWPGA redactie,op juni 22, 2023
De Eerste dag
Een vlakke etappe, met aan het begin een klein heuveltje, deze telde mee voor het bergklassement. Ook wij hadden binnen de ploeg afgesproken om te kijken of we daar de punten konden pakken, dan pak je de bergtrui toch maar even mee. Maar helaas waren we niet de enige, dus het bleef bij een mooie droom. Verder was het een redelijk gecontroleerde koers, waarbij een aantal ploegen er een sprint van wilde maken. Dan is het lastig wegkomen. De kopgroep die een geruime tijd de mogelijkheid kreeg weg te rijden, bleef binnen het “zicht” van het peloton. De aanloop naar de sprint was hectisch en positioneren dus des te belangrijker. Door de dag heen reed de ploeg in zijn totaliteit attent mee, wat resulteerde in een knappe 6e plaats in het dagploegen klassement. Toch heel netjes tussen een sterk deelnemersveld met een flink aantal zeer gerenommeerde opleidingsploegen. Wat vooral als herinnering overbleef was dat het warm was, veel drinken en voldoende eten, in de juiste volgorde en afgemeten. Een goed begin, geen lekke banden of andere gekkigheid als valpartijen. Door het resultaat van vandaag waarbij iedereen niet het gevoel had “minder” te zijn, sluiten we de 1e koersdag positief af en gaan met in een goede sfeer naar koersdag 2, dat wordt een lastigere dag.
De 2e Etappe, een hele zware rit.
Deze 2e etappe staat te boek als een bergetappe, met redelijk wat klimwerk, niet heel erg zwaar maar lastig genoeg. In de eerste kilometers bleef het peloton bij elkaar, 2 man vooruit met 6 minuten voorsprong. Pas wat later werd het tempo opgeschroeft en kregen verschillende renners het moeilijk. Bram Leerkes moest na 110 km de grote groep laten gaan, dat werden voor hem nog zware kilometers, op de laatste klim kwam de achterdeur flink open te staan en moesten ook Bas van Belle en Jelte Krijnsen lossen. Niek Voogt en Wessel Mouris zaten nog keurig in de grote groep. Maar ook na deze klim was het parcours nog flink lastig. Met nog 15 km zaten zij nog in het peloton, op 10 km zat Wessel in groep 2 en Niek in groep 3. Haiter kwam alleen over de finish, met een peloton van ongeveer 50 man daarachter met Wessel op ongeveer 40 sec. Niek niet ver daarachter en nog wat later kwamen Bas en Jelte over de lijn, Bas heeft verschrikkelijk moeten knokken maar kwam op tijd binnen. Allen naar de volgende etappe.
Uitslag:
Algemeen:
Stage 3, maandag 13 juni 2022.
De voorspelling was dat het een loodzware dag zou worden en dat is uitgekomen ook. Op het programma 4 zware beklimmingen met daarbij de Motorolo. Kenners weten dan dat serieus geklommen moet worden. Percentages van boven de 10 % met uitschieters naar 15%. Gewoon de hellingen die de profs in de Giro ook tot wanhoop drijven en waar menig renner zichzelf keihard is tegen gekomen. Na de start was het eerst afdalen om vervolgens direct te klimmen. Al vrij vroeg in de etappe moest Bram van Belle de grote groep laten gaan en de strijd staken, de inspanningen die hij de dag ervoor moest verrichten om binnen de tijd over de finish te komen hadden te veel energie gevraagd. Al snel raakte ook Wessel, Bas en Jelte ook achterop, zoals verwacht was het een waar slagveld en overal reden groepjes renners. Dat was na 50 km koers. Niek zat nog in het peloton. Deze groep begon ook aan de beklimming van de Motorolo, van 433 meter naar 1854 meter boven de zeespiegel. Was het slagveld al groot bij de 2 beklimmingen ervoor, hierdoor werd het nog groter, ieder voor zich en proberen zo goed mogelijk boven te komen. Als afsluiting nog een klimmetje naar de finish plaats en de 177 km was afgelegd. Niek maakte een sterke indruk en kon het langst mee in de koers, voor Wessel, Bas en Jelte was het een dag van vechten tegen de hellingen en het tempo er voldoende inhouden. Ook zij kwamen prima over de finish, uiteraard op gepaste afstand van de winnaar, maar met trots kunnen zij zich klaarmaken voor de volgende etappe.
De renners presenteren zich voor de start van de 3e etappe
De Motorolo in beeld vanuit de ploegleidersauto.
De uitslag:
Algemeen Klassement:
Woensdag 15 juni, Etappe 4
Het is Dinsdag 14 juni, de aller zwaarste etappe van deze Giro, 5000 hoogte meters, is achter de rug, alle renners zijn deze dag goed doorgekomen, natuurlijk was het zwaar maar je rijdt ook niet voor niets in de Giro U23. Onderweg warmte, regen, gevaarlijke afdalingen en vooral afzien op de berg. Niek kon nog het langst mee in de grote groep, Wessel had wat pech dat hij in het begin van de eerste afdaling achter een valpartij zat en daardoor de aansluiting verloor, Bas en Jelte hebben succesvol gestreden tot het eind. Helaas was voor Bram de dag ervoor te zwaar en stapte in de neutralisatie bergop af, voelde zich niet goed.
De 4e etappe van vandaag was relatief makkelijk, minder klimwerk, wel een heuvelachtig parcours door de dalen. Een korte etappe van 100 km, maar kan gevaarlijk zijn dus bij de start vanuit de begeleiding bij de renners aangegeven attent te zijn en goed op te letten. De eerste 40 km waren onrustig en veel valpartijen, gelukkig geen renners van WPGA daarbij, attent dus. Met nog 25 km een kopgroep van 7 man die uiteindelijk ook weer werden terug gepakt. Alle WPGA mannen waren scherp en gingen met de eerste groep over de finishlijn, een prima prestatie en daarmee aangetoond dat we als ploeg nog goed in de wedstrijd zitten. Nu eerst lekker een dagje uitrusten om donderdag de volgende etappe te rijden. Op deze welverdiende rustdag de beentjes omhoog en misschien nog wat losfietsen en dan zien we wel wat de Giro ons nog verder brengt. De vorm is goed.
Uitslag:
Algemeen klassement:
Op de rustdag nog even terugkijken, omdat het kan.
Stage 1 | Grade Partenza, dagdromen over blauw en de lege lijst op service course. (Gradara – Argenta, 164,90 km).
De eerste van zeven Giro-ritten was een relatief vlakke etappe met aan het begin een klein heuveltje, meetellend voor het bergklassement. Op papier een mooi eerste doel, want pak je de punten, dan pak je de bergtrui zomaar even mee. Helaas hadden alle andere ploegen dezelfde gedachte en hangt er voorlopig geen blauwe trui op onze service course.. De rest van de dag verliep rustig, een aantal ploegen wilden er een sprint van maken en namen de koers onder controle. Door de dag heen reden onze vijf mannen attent mee, wat resulteerde in een knappe 6e plaats in het dagploegenklassement, de dagwinst ging naar eerstejaars belofte Alberto Bruttomesso (Zalf Euromobil Désirée Fior).
Stage 2 | Geen roze, wel de rode lantaarn. (Rossano Veneto – Pinzolo, 166,50 km).
Al vroeg in de etappe wisten twee renners zich los te maken van het peloton, dat liet begaan en toestond dat het tweetal een maximale voorsprong van 6 minuten bij elkaar wisten te rijden. Pas over half koers werd het tempo opgeschroefd en kregen verschillende renners het moeilijk. Bram kende een slechte dag en moest na 110 km het peloton laten gaan, het bleek de voorbode van een lange- en eenzame dag. Aan de voet van de voorlaatste beklimming moesten ook Bas en Jelte de rol lossen, Niek en Wessel zaten nog keurig in de grote groep maar ook na deze klim was het parcours nog flink lastig. Met nog 15 km zaten zij nog in het peloton, op 10 km zat Wessel in groep 2 en Niek in groep 3. Leo Hayter (Hagens Berman Axeon) kwam solo over de finish, gevolgd door een eerste groep met Wessel op ongeveer 40 seconden, Niek niet ver daarachter en nog wat later kwamen Bas en Jelte over de lijn. Bram kwam, ruim een half uur na de winnaar, op tijd binnen en mocht zich met trots rode-lantaarn-drager noemen.
Stage 3 | Hayter kroont zich tot koning tijdens de koninginnenrit (Pinzolo – Santa Caterina Valfurva, 177,10 km).
De derde rit van Pinzolo naar Santa Caterina Valfurva telde bijna 5000 hoogte meters met vier zware beklimmingen waar onder de Passo del Mortirolo. Vanuit het vertrek moest eerste ruim 16 km worden afgedaald, om vervolgens direct te klimmen. Al vroeg in de etappe moest Bram het peloton laten gaan, de strijd tegen zichzelf en tegen de klok een dag eerder eisten zijn tol, de koers wacht op niemand.. Niet veel later raakten ook Wessel, Bas en Jelte achterop, de etappe ontpopte zich als een waar slagveld en overal reden groepjes renners. Niek wist stand te houden in het eerste peloton van zo’n vijftig renners en begon in een goede positie aan de beklimming van de Motorolo, van 433- naar 1854 meter boven de zeespiegel. Was het slagveld al groot bij de 2 eerdere beklimmingen, op de flanken van de Mortirolo versplinterde ook het eerste peloton en werd het ieder voor zich en God voor ons allen. Voor de tweede dag op rij ging de winst naar een ontketende Leo Hayter (Hagens Berman Axeon) die in het roze mocht zegevieren, Niek volgde als 37e op een kleine 20 minuten na de winnaar.
Stage 4 | Consolideren en uit de problemen blijven (Chiuro – Chiavenna, 101,10 km).
Vandaag stond er een heuse overgangsetappe op het programma, relatief kort en zonder lastige beklimmingen. In de praktijk echter, bleek de start lastiger dan gedacht en ook de finale was verraderlijk, met smalle wegen en veel bochten. Uit de problemen blijven en niet onnodig tijd verliezen was het devies, waar de heren goed in zijn geslaagd. De dag eindigde in een sprint waarin Niek (17), Bas (28) en Wessel (29) in de eerste groep- en Jelte op een handvol seconden finishen. Goed voor een vijfde plek in het dagploegenklassement, de dagwinst ging naar Riley Pickrell (Israel Cycling Academy).
Er staan nog drie lastige dagen in de Piemonte op het programma.
De 5e etappe was toch weer een hele pittige, niet in de laatste plaats door de klim in het begin, die veroorzaakte grote gaten, wat betekende dat in het deel erna verschillende groepen samensmolten en weer meer naar voren probeerde te komen, uiteindelijk reden er op de 3 afsluitende rondes, 3 groepen. Het verloop van de wedstrijd was rommelig, zeker ook voor de renners zelf; Welke groep zit ik nu?, wat is de afstand tot de kop? of heb ik nog veel renners voor me?, zijn zeker gedachtes geweest tijdens deze rit. Uiteindelijk kwam het allemaal toch goed. Bij het begin bij het eerste klimwerk, ontstond er een kopgroep van 6 renners en daarachter meerdere groepen en renners alleen. Niek in groep 4, Bas groep 5 en Wessel en Jelte in groep 6. Na de klim komen verschillende groepen bij elkaar, Niek zit achter de 5 koplopers in het peloton op 2;08, De anderen daarachter op grotere afstand. Peloton komt dichter bij de kopgroep en nadert tot 1 minuut, op dat moment Bas in de 3e groep op 7;00, Wessel en Jelte daar achter in groep 4, voor de bezemwagen. Na de eerste plaatselijke omloop is verschil terug gebracht naar 0;23. In 2e ronde komt peloton bij kopgroep en Niek zit vooraan de wedstrijd, maakt een goede indruk en kan prima mee. Bas daarachter in groep 2 op 9;00 en Wessel en Jelte een minuut daarachter in laatste groep. In laatste 10 km, 5 koplopers en Niek goed voorin het Peloton, wil zich niet laten verrassen in deze laatste kilometers. Niek wordt keurig in de groep, achter de koplopers, 14e bij de sprint en verbetert zijn plaats in het algemeen klassement behoorlijk, 30 ste. Ook Bas, Wessel en Jelte bereiken de finish en kunnen zich opmaken voor de volgende rit. Gewoon weer een goede dag voor de ploeg.
Uitslag:
Algemeen Klassement:
De 6e en voorlaatste etappe
WPGA is weer klaar voor het vertrek en presenteren zich, zoals iedere dag voor het publiek en de pers:
Niek Voogt; Bas van Belle; Jelte Krijnsen; Wessel Mouris
Op deze vrijdag de 17 juni was de etappe weer behoorlijk zwaar, allereerst door de lange en moeilijke klim aan het eind maar ook door het koersverloop, waardoor vanaf het begin “het spel op de wagen was”. Er ontstond al snel een grote kopgroep, met daarachter een gesloten peloton. De weg liep op en neer en was nergens vlak en door het hoge tempo vormden zich weer nieuwe groepen in achtervolging op elkaar en op het tijdsverschil. Inmiddels was de laatste lange klim begonnen, Niek zat in de 2e groep en Wessel volgde daar vlak achter, dat was op 18 km voor de streep. Bas reed vlak bij Wessel en Jelte vlak voor de bezemwagen, helemaal alleen. Op 12 km voor het einde reed Jelte nog steeds voor de bezemwagen. maar inmiddels niet meer alleen, hij had gezelschap gekregen van enkele andere renners, gelukkig. Niek handhaaft zich goed voorin, met nog 6 km te gaan, Jelte in gezelschap van een Bardiani en Qhubeka renner. Wessel en Bas bij elkaar. Inmiddels het veld steeds verder uit elkaar geslagen door de slopende klim. De laatste 5 km is voor iedereen een gevecht, Niek wil zo ver mogelijk voorin blijven, Jelte wil in koers blijven, en Bas en Wessel overleven in het middenveld en willen niet verder achterop raken en in de “gevaren zone” terecht komen. Uiteindelijk kwam het allemaal goed en was er weer een mooie uitslag voor alle 4. Op naar de laatste dag met de – final stage -etappe van een enerverende Giro d’Italia U23.
Uitslag:
Algemeen Klassement
Het Finishdoek in zicht, Tappa 7
Tappa 7
WPGA is weer klaar voor het vertrek en presenteren zich, zoals iedere dag voor het publiek en de pers:
Niek Voogt; Bas van Belle; Jelte Krijnsen; Wessel Mouris
Zaterdag 18 juni, de laatste dag van deze enerverende koers, ook vandaag staat er weer een flinke koers op het programma. Dat is natuurlijk ook logisch, het is de “baby”-Giro en voor het klassement moet er een juiste afsluiting zijn. Onze jongens staan er goed voor, ze voelen zich goed en laten zien in de wedstrijd te zijn gegroeid. Natuurlijk zijn podiumplekken niet in beeld maar het os een waanzinnig deelnemers veld met vele opleidingsploegen van de profteams. En als je dan in de wedstrijd steeds beter wordt en blijkt dat je je goed aanpast aan het niveau dan verdiend dat alleen maar een eervolle vermelding. Een relatief korte etappe van 120 km, maar met gewoon 900 hoogtemeters, met aan het eind een pittige finish in een echt Italiaans dorp; Pinerolo. Vanaf de start was de koers hard, Niek en Wessel wisten zich makkelijk te handhaven in het grote peloton, steeds reden er kleine groepjes weg maar werden ook iedere keer weer teruggepakt. Hierdoor bleef de snelheid hoog en kregen de renners weinig rust. Na de 2e beklimming van de dag klapte het peloton volledig uit elkaar en ontstonden er overal kleine groepjes. Niek wist zich, samen met Wessel vooraan in de koers te handhaven. Voor Bas en Jelte werd het wat lastiger. Jelte was de eerste WPGA’er die de grote groep moest laten gaan, Bas kon zijn karretje nog wat langer aanhaken maar kon niet voorkomen dat hij voor de top er af moest. Gelukkig kwam niemand alleen te zitten. Niek en Wessel bleven in de eerste grote groep en haalden een prachtig resultaat op de laatste dag. Maar ook Bas en Jelte kwamen keurig binnen de tijd over de finish. De laatste klim het dorp in was een belevenis en een mooie afsluiter van een fantastische meerdaagse door het Italiaanse Landschap. WPGA is de eerste clubploeg uit Nederland die deze koers heeft gereden. En niet onverdienstelijk, van de 5 renners waren er 4 goed genoeg om verdienstelijk mee te rijden. Niek Voogt eindigde daarbij gewoon bij de eerste 30 een super prestatie.
Uitslag: Tappa 7
Algemeen EindKlassement